Philips Chef

Project voor Philips in Shanghai

In samenwerking met de Chinese universiteit Donghua University heb ik een project gedaan in opdracht van Philips. Twee weken lang werkte ik samen met Chinese studenten op hun universiteit in Shanghai.

Datum

Oktober 2016

Product

Applicatie

Opdrachtgever

Philips

Opdracht

In mijn derde jaar van mijn studie Communication & Multimedia Design ben ik op studiereis gegaan naar China. Ik vertrok samen met 10 cmd’ers en 2 mediatechnologie studenten twee weken naar Shanghai voor een samenwerkingsproject met de Donghua University en de opdrachtgever Philips. In een team van twee Chinese studenten en nog twee andere cmd’ers heb ik samengewerkt om een oplossing te bedenken voor de volgende opdracht:

 

Create a vision of how to enable the Chinese mom and her family to cook and enjoy healthy and tasty food in 2020 (with the emphasis on healthy and near future).


Inspire us with fresh and practical solutions, whether it be analog/digital products or services, based on research, assumptions, insights and identified opportunities. Demonstrate and articulate the solutions with visuals and prototypes (where possible). 

Mijn rol

Het proces

Methoden en tools

  • Deskresearch
  • Customer journey map
  • Voorbereiden diepte-interviews
  • Persona
  • Inzichten analyseren
  • Concept ontwikkeling
  • Concept one pager
  • Presentaties ontwerpen
  • Low fidelity prototype
Het project is begonnen met een voorbereidende opdracht in Nederland. Ik heb een stakeholder map, een customer journey map en een moodboard gemaakt van de opdracht op basis van deskresearch en mijn aannames. In Shanghai ben ik de eerste dag in gesprek gegaan met de opdrachtgever Philips. De vragen van mijn team werden door Philips beantwoord en daardoor werd de opdracht duidelijk. Met behulp van een online enquete en interviews bij een kinderopvang hebben we meer inzicht gekregen in de behoeften van Chinese moeders. Op basis van de verkregen inzichten is er een persona ontwikkeld en zijn er concepten bedacht. Verschillende concepten zijn in een groot warenhuis in Shanghai getest door low fidelity prototypes voor te leggen aan verschillende moeders. Uit de user tests is één concept gekomen die verder uitgewerkt is tot een applicatie en een concept video. Het concept en de uitwerking ervan zijn tot slot gepresenteerd aan de opdrachtgever Philips.
  • Deskresearch
  • Customer journey map
  • Diepte-interviews
  • Enquete
  • Persona
  • Concept one pager
  • Presentatie
  • Product video
  • Paper prototype
  • Clickable prototype
  • High fidelity prototype
persona-schets

Belangrijkste inzichten

01.

Grootouders hebben een grote rol in het opvoeden van het kind van de moeder. Het gevolg is dat moeders weinig controle hebben over de gerechten die het kind te eten krijgen. Moeders willen hun controle weer terug.

02.

Moeders werken hard en hebben weinig tijd om een verse maaltijd klaar te maken voor hun kind. 

03.

Moeders koken vaak hetzelfde gerecht en weten niet hoe ze gezonder kunnen koken. Ze hebben behoefte aan inspiratie voor gezonde maaltijden. 
prototype-schets

Concept

Philips Chef is een applicatie die de hardwerkende Chinese moeder helpt gezonde recepten te vinden
en met behulp van gekoppelde Philips keukenapparaten het gerecht voorbereidt op de door haar ingestelde tijd.
Haar ouders kopen de ingrediënten vers op de markt en plaatsen het in de Philips apparaten.
Het gerecht wordt uiteindelijk door moeder zelf met liefde op tafel gezet.

Product video

scherm-1
scherm-2
scherm-3
scherm-4

Ontwerpbeslissingen

  • Een concept dat ervoor zorgt dat er sneller gekookt kan worden (schakel de Philips apparaten in voor meer gemak en snelheid)
  • Moeders moeten het gevoel krijgen dat ze de controle terugkrijgen (laat hen beslissen welk gerecht gekookt gaat worden en hoe laat)
  • Bied inspiratie aan voor gezonde gerechten, zodat het gezin goede voedingsstoffen binnenkrijgt
  • De dienst moet een makkelijke en duidelijke interface hebben (zonder overige opties), zodat moeders deze goed kunnen bedienen en hun doel makkelijk behaald kan worden

Reflectie

Tijdens dit bijzondere project in Shanghai heb ik geleerd om:

 

  • open te staan voor andere denk- en levenswijzen en een andere cultuur te onderzoeken
  • de Chinese moeder en haar familie centraal te stellen in alle ontwerpkeuzes
  • samen te werken met Chinese teamleden
  • voor een serieuze grote opdrachtgever het concept te presenteren
dsc_0759
persona3
dsc_0858
dsc012551
lf-prototype2

Mailen

Bellen

Social